Leren in  groepsverband

Ontdek de kracht van het leren in groepsverband. In een boeiende blog deelt  Janna Noordzij inzichten en tips om ouders te ondersteunen.

Persoonlijke aandacht

Ken je dat gevoel wanneer iemand tegen je zegt dat hij of zij trots op je is? Bij mij verschijnt er ongetwijfeld een glimlach op mijn gezicht die de rest van de dag blijft staan. Deze woorden bevestigen namelijk dat we het goed doen, waardoor we ons zelfverzekerd voelen en gemotiveerd blijven om ons best te blijven doen. Niet alleen wij als volwassenen, maar ook kinderen zijn gebaat bij persoonlijke aandacht. Dagelijks zie ik de kinderen letterlijk groeien wanneer ik ze toejuich. Met sprankelende ogen en een rechte rug kijken ze mij aan: klaar voor de volgende uitdaging die we samen aangaan! 

Geen 1 -op- 1 trainingen meer, wat nu?

Als uw kind op een schoolvoorbereidende groep zit dan krijgt hij/zij geen 1- op 1 trainingen meer, maar worden de doelen uit het zorgplan voornamelijk op de groep geoefend. ‘Huh, maar waarom?’, hoor ik u denken. Juist die intensieve 1 -op- 1 trainingen zorgen toch voor het beste resultaat? Om specifieke vaardigheden aan te leren, zoals bijvoorbeeld zindelijkheid dan is 1 -op- 1 begeleiding vaak wel noodzakelijk. Voor leerresultaten op andere vakgebieden, zoals taal, lezen en rekenen heeft het leren in groepsverband best wel wat voordelen!

Samen leren van, maar ook met elkaar!

Tijdens 1 -op- 1 trainingen leren kinderen voornamelijk van de interactie met een trainer. Het is een hele fijne manier van leren, maar als je kijkt naar andere leeromgevingen in onze maatschappij dan is het voornamelijk in groepsverband. Aan de hand van groepslesjes kunnen de kinderen niet alleen van, maar ook mét elkaar leren. De sterke en zwakke vaardigheden van een kind worden steeds afgewisseld, waardoor kinderen de ene keer van een ander kan leren en de andere keer juist een voorbeeld kunnen zijn. 

Sociale vaardigheden

et samenwerkend leren heeft ook op het gebied van de sociale vaardigheden een positief effect. De kinderen leren op een hele veilige en natuurlijke manier om hulp te vragen en om op hun beurt te wachten. Er ontstaat interactie met elkaar en zij zijn met elkaar betrokken bij de lesstof wat kan leiden tot onderlinge vriendschappen. 

Janna Noordzij

Janna is in 2014 afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam als allround logopediste. De eerste vijf jaar is zij werkzaam geweest in de vrije vestiging en sinds januari 2020 werkt zij met veel plezier bij Op Weg Jeugdhulp in Moerwijk. Janna heeft meerdere cursussen gevolgd op het gebied van eet- en drinkproblemen en is nauw betrokken bij de OC- groep in Den Haag. 

 

Deze website maakt gebruik van cookies, als je doorgaat op de website ga je hiermee akkoord.

Deze website maakt gebruik van cookies, als je doorgaat op de website ga je hiermee akkoord.

Logo

Deze website maakt gebruik van cookies, als je doorgaat op de website ga je hiermee akkoord.

Deze website maakt gebruik van cookies, als je doorgaat op de website ga je hiermee akkoord.