Margriet Maris is een onafhankelijke klachtenfunctionaris. U kunt bij Margriet terecht met vragen, problemen of klachten over de zorg- en dienstverlening of de bejegening. Margriet zal informatie inwinnen bij de organisatie en onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om tot een oplossing te komen voor uw klacht. Zij kan eventueel bemiddelen tussen klager en organisatie.
U kunt een afspraak maken per email via margriet@hetvolstevertrouwen.nl of telefonisch 06 5116 6161. De afspraak kan plaatsvinden op het hoofdkantoor van Op Weg, op de locatie of op een plek die u prettig vindt.
Een andere mogelijkheid is dat u uw klacht naar de klachtencommissie stuurt. Op Weg Jeugdhulp is aangesloten bij de klachtencommissie Quasir. De klachtencommissie is onafhankelijk en doet onderzoek naar uw klacht door alle partijen te horen. Vervolgens volgt er een uitspraak.
U kunt uw klacht indienen per e-mail via info@quasir.nl of telefonisch 085 487 4012.
Blijft uw klacht bestaan, dan kunt u ook nog contact opnemen met de geschillencommissie zorg. Op Weg Jeugdhulp is aangesloten bij de geschillencommissie zorg. Dit is een landelijke onafhankelijke commissie. De voorwaarde is wel dat u eerst uw klacht heeft geuit bij Op Weg Jeugdhulp, de klachtenfunctionaris en/of de klachtencommissie.
U kunt uw klacht indienen via de website www.degeschillencommissie.nl of telefonisch 070 310 53 80.
De klachtenfunctionaris en commissies gaan vertrouwelijk om met uw informatie. Ze hebben een onafhankelijke positie en doet niets zonder uw toestemming. Ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan directie, teamleiders of andere medewerkers van Op Weg Jeugdhulp.
Eenmaal per jaar leggen zij verantwoording af via een jaarverslag. De gegevens in dat verslag zijn anoniem en niet terug te voeren op de betrokken personen.
Op Weg Jeugdhulp heeft een klachtenreglement waarin bovenstaande informatie uitgebreid aan u wordt uitgelegd. Klik hier voor het klachtenreglement.
Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van een instelling voor jeugdzorg.
Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:
· geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
· ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
· geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
· draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg.
Zo bereik je Jeugdstem
· Bel gratis naar 088 – 555 1000
· Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
De Kinderombudsman behandelt vragen en klachten over de gemeente en over aanbieders op het gebied van jeugdhulp en onderwijs. Per gemeente is een kinderombudsman beschikbaar. U kunt een beroep doen op de kinderombudsman als u het bijvoorbeeld niet eens bent met de uitspraak van de onafhankelijke klachtencommissie.
Weten wanneer u nog meer de Kinderombudsman kan inschakelen? Hieronder vindt u de contactgegevens van de landelijke Kinderombudsman.
Landelijke Kinderombudsman: www.dekinderombudsman.nl
Telefoonnummer: 0800- 8765432 (tussen 12.00 uur – 17:00 uur bereikbaar)