Ambulante begeleiding

We bieden passende hulp, gericht op het versterken van vaardigheden en het bevorderen van een positieve ontwikkeling in de eigen omgeving.

Op Weg Jeugdhulp biedt vier verschillende vormen van ambulante begeleiding. Op deze pagina krijgt u meer informatie over deze verschillende trajecten. Wanneer dit passend is voor uw hulpvraag, is het ook mogelijk om een combinatie van meerdere trajecten in te zetten.

Aan de hand van de volgende informatie kunt u op het aanmeldformulier aangeven welk traject u het meest passend vindt. Tijdens het kennismakingsgesprek gaan we hier verder op in en kijken we samen naar de meest geschikte vorm van ambulante begeleiding.

De trajecten die Op Weg Jeugdhulp biedt, zijn:

  • Opvoedondersteuning
  • Individuele Vroegbehandeling
  • Schoolbegeleiding
  • Overbruggingszorg

Opvoedondersteuning

Wanneer er in de thuissituatie vragen zijn omtrent gedrag of lastige situaties is opvoedondersteuning een passende vorm van ambulante begeleiding. De begeleider kijkt samen met de ouders naar de situaties waar ze tegenaan lopen om zo samen tot een meer gewenste situatie te komen.

De ouders worden ondersteund in het begrijpen van het gedrag van hun kind en krijgen handvatten om hiermee om te gaan.

  • Locatie: thuis
  • Frequentie: 1 uur per week
  • Duur: 6 maanden
  • Leeftijd jeugdige: 3 t/m 12 jaar

 

Voorbeelden van doelen: 

  • Ouders stimuleren de taalontwikkeling van het kind.
  • Ouders herkennen de functie van het ongewenste gedrag.
  • Ouders weten hoe ze gewenst gedrag kunnen belonen.

Individuele vroegbehandeling

Dit traject richt zich op het aanleren van basisvaardigheden aan jonge kinderen met een ontwikkelingsachterstand. De begeleider komt bij het kind thuis en/of gaat naar de peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of andere plek waar het kind overdag heengaat.

Er wordt aan ouders gevraagd om ook te oefenen met bepaalde vaardigheden wanneer de begeleider niet aanwezig is.

  • Locatie: thuis, PSZ, KDC, …Frequentie: minstens 2 keer 1,5 uur per week
  • Duur: 6 tot 12 maanden
  • Leeftijd kind: 3 t/m 8 jaarPagina 2 van 2

 

Voorbeelden van doelen:

  • Het kind kan 10 items die hij ziet benoemen.
  • Het kind kan 5 minuten zelfstandig spelen.
  • Het kind kan reageren op 5 eenvoudige instructies.

Aanmelden ambulante begeleiding

Meld aan via het aanmeldformulier.

Schoolbegeleiding

Deze begeleiding wordt ingezet in en rond de klas. De begeleider kan bij het kind in de klas zitten om extra aansturing te geven of neemt het kind even mee om buiten de klas bepaalde vaardigheden te oefenen. 

Bij dit traject wordt er zoveel mogelijk samengewerkt met de leerkracht zodat diegene na de begeleiding zelfstandig verder kan met het kind in de klas.

  • Locatie: regulier onderwijs, Speciaal Onderwijs, Speciaal Basisonderwijs
  • Frequentie: minstens 1 keer 2 uur per week
  • Duur: (half) schooljaar
  • Leeftijd kind: 4 t/m 12 jaar

 

Voorbeelden van doelen:

  • Het kind kan zijn/haar vinger opsteken om aandacht te vragen van de leerkracht.
  • Het kind kan 10 minuten taakgericht werken.
  • Het kind kan zijn beurt afwachten in een activiteit met minstens 6 kinderen.

Overbruggingszorg

Deze vorm van begeleiding is voor kinderen die op de wachtlijst staan van een passende school, behandelcentrum, KDC of andere organisatie. Voor kinderen die in afwachting van een plekje overdag ergens heengaan kan de begeleiding daar doorgaan. Als een kind thuis zit, komt de begeleider daarheen.

Tijdens de begeleiding wordt er vooral gewerkt aan wat het kind nodig heeft om deze tijd te overbruggen. Daarnaast zoeken we contact op met de plek waar het kind heen zal gaan zodat er kan worden samengewerkt.

  • Locatie: thuis, school, KDC, PSZ, …
  • Frequentie: minstens 2 keer 1,5 uur per week
  • Duur: maximaal 1 schooljaar
  • Leeftijd: 3 t/m 12 jaar

 

Voorbeelden van doelen:

  • Het kind kan (met hulp) deelnemen aan een groepsactiviteit.
  • Het kind kan met behulp van een activiteitenschema drie activiteiten zelfstandig uitvoeren.
  • Het kind kan met behulp van plaatjes aangeven wat hij/zij wil eten.

Deze website maakt gebruik van cookies, als je doorgaat op de website ga je hiermee akkoord.