Logopedie voor kinderen

Inhoudsopgave

Logopedie is een gespecialiseerde vorm van therapie die zich richt op het verbeteren van spraak, taal, stem en gehoor. Bij Op Weg Jeugdhulp begrijpen we dat elk kind uniek is en zijn eigen communicatie uitdagingen heeft. Daarom bieden wij op maat gemaakte logopedische interventies die uw kind helpen om zijn of haar communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Van het leren uitspreken van klanken tot het begrijpen en gebruiken van taal. Onze logopedisten staan klaar om uw kind te ondersteunen op zijn/haar reis naar communicatief succes. Kom meer te weten over hoe logopedie uw kind kan helpen bloeien en neem vandaag nog contact met ons op.

 
 
 
 
 
 

Het belang van spraak en taalontwikkeling bij kinderen van 3 tot 8 jaar

Bij kinderen die andere onderwijsbehoeften hebben, zoals de kinderen bij Op Weg Jeugdhulp, is spraak- en taalontwikkeling essentieel. Het helpt hen niet alleen bij het leren, maar ook bij het dagelijks communiceren. Vroege herkenning en behandeling van taalstoornissen of achterstand van taal kunnen een groot verschil maken in hun educatieve en sociale succes. 

Het is daarom belangrijk dat ouders en opvoeders alert zijn op tekenen van spraak- of taalproblemen en waar nodig, actie ondernemen. Ons multidisciplinair team aan behandelaren, logopedisten en groepsmedewerkers doen hun uiterste best om de taalontwikkeling van het kind effectief ondersteunen. Dit leidt tot betere leer- en ontwikkelingsresultaten en helpt bij het opbouwen van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden, wat onmisbaar is voor hun algehele ontwikkeling.

 

IMG_7336

Maak kennis met onze logopedisten

Annelieke is in 2017 afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam als allround logopediste. Zij is na haar studie meteen aan de slag gegaan bij Op Weg Jeugdhulp. Daarnaast heeft zij 3 jaar in de vrije vestiging gewerkt. Annelieke heeft meerdere cursussen gevolgd op het gebied van articulatie en sensorische informatieverwerking. Per mei 2024 is zij na zeven volle jaren begonnen aan een nieuw avontuur!
Annelieke Jongenelen - Tump
Janna is in 2014 afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam als allround logopediste. De eerste vijf jaar is zij werkzaam geweest in de vrije vestiging. Janna heeft meerdere cursussen gevolgd op het gebied van eet- en drinkproblemen en is nauw betrokken geweest op de dagbehandeling in Moerwijk en momenteel op de dagbehandeling locatie in Rotterdam Zuid.
Janna Noordzij - van Opijnen

Herkenning spraak- en taalachterstand

Laten we eens een kijkje nemen in de “Babbelberg” van kinderen met een ontwikkelingsstoornis of een ontwikkelingsachterstand.

Hier zijn enkele kleine hobbels die kinderen soms tegenkomen tijdens hun taalavonturen:

  • Verwarde woorden werveling: soms kunnen kinderen een beetje verstrikt raken in hun woorden, waarbij ze klanken of lettergrepen omwisselen. Het kan lijken alsof ze in een speelse woordenwervelwind zitten.

  • Zinsbouw-bergbeklimming: het beklimmen van de berg der zinsbouw kan een hele grote uitdaging zijn. Kinderen kunnen moeite hebben met het vinden van de juiste volgorde van woorden en het plaatsen van de puntjes op de i.

  • Klankige kiezelstenen: het kan zijn dat sommige klanken een beetje als kiezelstenen in hun spraakweg liggen. Het kost extra moeite om ze glad te strijken.

  • Betekenissenbos: soms verdwalen kinderen een beetje in het betekenissenbos. Ze hebben vaak meer tijd nodig om de betekenis van woorden en zinnen te begrijpen.

  • Aandachtsdoolhof: in het doolhof van aandacht kunnen ze af en toe verdwalen, waardoor het lastig is om de aandacht erbij te houden tijdens gesprekken.

  • Sociale slingerpaden: het kan zijn dat ze wat moeite hebben om zich op het sociale slingerpad te begeven, zoals het begrijpen van non-verbale signalen of het nemen van beurten in gesprekken.

  • Taalontwikkelingskruispunt: soms komen kinderen op een kruispunt waar ze moeten kiezen tussen verschillende taalontwikkelingswegen. Met de juiste begeleiding kunnen ze de weg vinden die het beste bij hen past.

  • Verhalenvallei: het vertellen van verhalen kan op zich al een avontuur zijn. Soms hebben kinderen een extra hulp nodig om hun gedachten en ideeën in een samenhangend verhaal te gieten.

Samen oefenen is belangrijk

Laten we het bekijken alsof we op avontuur gaan door het land van spraak- en taalproblemen, met onze kompas ingesteld op speelsheid en positiviteit.

  • Vertraagde spraakontwikkeling:

    • Avontuurlijke tip: als u merkt dat uw kind nog niet helemaal zijn of haar mond kan vormen om woorden te vormen, probeer dan samen geluiden na te bootsen. Maak er een spel van en moedig elke kleine stap vooruit aan!
  • Articulatiestoornissen:

    • Avontuurlijke tip: voor die schattige ‘w’ in plaats van ‘r’, of de ‘f’ die een ‘s’ wordt, kunt u samen ‘articulatie avonturen’ beleven! Oefen de klanken door te doen alsof u  een superheld of dier bent die deze geluiden maken.
  • Beperkte woordenschat:

    • Avontuurlijke tip: ga op een ‘woordenschat schattenjacht’! Zoek samen naar nieuwe woorden in boeken, op straat, of zelfs tijdens het spelen. Moedig het gebruik van nieuwe woorden aan door ze in gesprekken te integreren.
  • Moeite met zinsstructuur:

    • Avontuurlijke tip: bouw samen zinnen als een team! Maak er een spel van om zinnen te maken met speelgoed of plaatjes. Begin met eenvoudige zinnen en werk geleidelijk aan naar complexere structuren.
  • Moeite met het begrijpen van taal:

    • Avontuurlijke tip: stap in de magische wereld van verhalen! Lees samen boeken met levendige illustraties en stel vragen over wat er gebeurt. Dit helpt niet alleen bij het begrijpen van de taal, maar stimuleert ook de verbeelding.
  • Stotteren:

    • Avontuurlijke tip: neem een ‘stotterpauze’ in uw gesprekken. Moedig uw kind aan om langzamer te praten en geef ze de tijd om hun gedachten te ordenen. Het belangrijkste is om geduldig te zijn en hen aan te moedigen zonder druk.
  • Problemen met pragmatische taalvaardigheden (zoals het begrijpen van non-verbale signalen):

    • Avontuurlijke tip: speel ‘taalspelletjes’ waarbij u non-verbale signalen gebruikt, zoals charades of het imiteren van emoties. Dit helpt bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het begrip van verbale en non-verbale communicatie.


Het belangrijkste is om deze avonturen samen met uw kind te beleven, met veel liefde, geduld en speelsheid. Vergeet niet dat elk kind uniek is en zijn eigen tempo heeft in zijn taalavontuur!

Ouderbetrokkenheid

Bij logopedie vinden we ouderbetrokkenheid erg belangrijk. Wanneer een kind bij ons op de dagbehandeling zit, verwachten we ook dat ouders thuis met regelmaat samen oefenen met hun kind.

Hoe we dit doen:

Op Weg Jeugdhulp betrekt u als ouder erbij door bijvoorbeeld:

  • het articulatieboekje naar u toe te sturen;
  • u mee te nemen in de gestalt taalverwerking;
  • u zinnen te mailen die u thuis kunt oefenen met uw kind.

 

Daarnaast hebben we elke maand nieuwe  themawoorden en wordt er een themaboekje meegegeven met leuke opdrachten en oefeningen die  u als ouder thuis kunt gebruiken met uw kind. Daarbij hoort ook maandelijks een nieuw kernwoord en die mailen wij uiteraard, samen met het boekje, naar u toe. 

Aan de slag!

Ouderbetrokkenheid is van groot belang tijdens de behandeling van uw kind, omdat het niet alleen de vooruitgang van het kind bevordert, maar ook een sterke band tussen u en uw kind opbouwt!

Logopedie bij Op Weg Jeugdhulp

Met een veel geduld, positiviteit, speelsheid en ondersteuning kunnen deze kleine avonturiers de taalbergen beklimmen en hun spraak- en taalvaardigheden versterken op hun eigen tempo!

Ons multidisciplinair team, bestaande uit de groepsmedewerkers, logopedisten en behandelaren, staan elke dag weer klaar om de kinderen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen op een fijne en speelse manier die bij hen past. 

Overige relevante informatie

De logopedisten van Op Weg Jeugdhulp zijn ook gespecialiseerd in prikkelverwerking. Er zijn veel kinderen die moeite hebben met het verwerken van prikkels. Wanneer dit het dagelijks functioneren belemmert, kan hier samen met de logopedist naar gekeken worden.

Er loopt op dit moment een pilot. Hierbij staat de logopedist op de groep en worden de trainers gecoacht om meer/beter aan communicatie te werken. Mocht dit doorgezet worden, is de 1 op 1 begeleiding dus niet structureel meer. Wanneer een kind een speciaal traject ingaat (bijvoorbeeld: logopedisch onderzoek, OC aanvragen of onderzoek naar prikkelverwerking) kan er wel 1 op 1 ingezet worden. Meer informatie volgt na het eind van de lopende pilot. 

Deze website maakt gebruik van cookies, als je doorgaat op de website ga je hiermee akkoord.