Op Weg Jeugdhulp biedt vier verschillende vormen van ambulante begeleiding. Op deze pagina krijgt u meer informatie over deze verschillende trajecten. Wanneer dit passend is voor uw hulpvraag, is het ook mogelijk om een combinatie van meerdere trajecten in te zetten.
Aan de hand van de volgende informatie kunt u op het aanmeldformulier aangeven welk traject u het meest passend vindt. Tijdens het kennismakingsgesprek gaan we hier verder op in en kijken we samen naar de meest geschikte vorm van ambulante begeleiding.
De trajecten die Op Weg Jeugdhulp biedt, zijn:
Wanneer er in de thuissituatie vragen zijn omtrent gedrag of lastige situaties is opvoedondersteuning een passende vorm van ambulante begeleiding. De begeleider kijkt samen met de ouders naar de situaties waar ze tegenaan lopen om zo samen tot een meer gewenste situatie te komen.
De ouders worden ondersteund in het begrijpen van het gedrag van hun kind en krijgen handvatten om hiermee om te gaan.
Voorbeelden van doelen:
Dit traject richt zich op het aanleren van basisvaardigheden aan jonge kinderen met een ontwikkelingsachterstand. De begeleider komt bij het kind thuis en/of gaat naar de peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of andere plek waar het kind overdag heengaat.
Er wordt aan ouders gevraagd om ook te oefenen met bepaalde vaardigheden wanneer de begeleider niet aanwezig is.
Voorbeelden van doelen:
Deze begeleiding wordt ingezet in en rond de klas. De begeleider kan bij het kind in de klas zitten om extra aansturing te geven of neemt het kind even mee om buiten de klas bepaalde vaardigheden te oefenen.
Bij dit traject wordt er zoveel mogelijk samengewerkt met de leerkracht zodat diegene na de begeleiding zelfstandig verder kan met het kind in de klas.
Voorbeelden van doelen:
Deze vorm van begeleiding is voor kinderen die op de wachtlijst staan van een passende school, behandelcentrum, KDC of andere organisatie. Voor kinderen die in afwachting van een plekje overdag ergens heengaan kan de begeleiding daar doorgaan. Als een kind thuis zit, komt de begeleider daarheen.
Tijdens de begeleiding wordt er vooral gewerkt aan wat het kind nodig heeft om deze tijd te overbruggen. Daarnaast zoeken we contact op met de plek waar het kind heen zal gaan zodat er kan worden samengewerkt.
Voorbeelden van doelen: